SK: काय – kāya – kAya EN: kaya LV: kāja m. sub. 1. EN The body MWGOY, 90 1. LV Ķermenis 2. EN A multitude GOY, 90 2. LV Liels skaits |
SK: काय – kāya – kAya EN: kaya LV: kāja 1. EN the body MW, 274 1. LV ķermenis ājurvēda 1. EN the body AMK, 2/7/50/2/2 1. LV ķermenis 2. EN digestive or metabolic factors of the body, all factors responsible fordigestion and metabolism/transformation SAT, SAT.I.2 2. LV gremošanas vielmaiņas un transformācijas faktori ķermenī 3. EN kaya means entire body CRK, Ca.su 28/sivadasen 3. LV viss ķermenis 4. EN bodies internal fire or thermal activities SRT, Su.Su 1/7- dalhana 4. LV ķermeņa iekšējā uguns vai termoregulācija 5. EN bhoja-digestive fire in living being CTS, 5. LV bhodža - gremošanas uguns ķermenī |
SK: कायचिकित्सा – kāyacikitsā – kAyacikitsA EN: kayacikitsa LV: kājačikitsa 1. EN kaya means - the body MW, 274 1. LV ķermenis ājurvēda 1. EN the body AMK, 2/6/71/1/1 1. LV ķermenis 2. EN general medicine; one of the 8 branches of ayurveda which deals with the cause,conditions,symptoms,progress and cure of the ailments afflicting the body. the treatment is usually aimed at correcting kayagni and thereby alleviating the disease mostly physic SAT, SAT A.15 2. LV Internā medicīna, viena no astoņām ājurvēdas nozarēm, kas ārstē, ņemot vērā slimības cēloni, simptomus, gaitu un piemērotu terapiju. Terapija parasti ir vērsta uz kājagnī uzlabošanu, tādējādi atbrīvojoties no galvenokārt fiziskām saslimšanām. 3. EN kayachikitsa deals with the management of diseases caused by the impairement of the power of digestion and metabolism CRK, CHA. SU 30/28 3. LV kājačikitsa ārstē slimības, kas radušās gremošanas uguns un vielmaiņas traucējumu dēļ 4. EN kayachikitsa is that which is meant for alleviation of generalised disease such as fever, intrinsic haemorrhage, consumption, insanity, epilepsy, skin diseases, diabetes mellitus, diarrhoea etc SRT, SU SUTRA 1/3 4. LV kājačikitsa nodarbojas ar vispārējo slimību ārstēšanu, proti, ārstē drudzi, iekšēju asiņošanu, diloni, neprātu, krampjus, ādas slimības, cukura diabētu, caureju 5. EN kayachikitsa refers to the treatment of disease pertaining to kaya. this branch includes the treatment of all diseases, which come under general medicine AST, AH.SUTRA1/5 5. LV visu bieži sastopamo vispārējo saslimšanu ārstēšana |
SK: कायचिकित्सा – kāyacikitsā – kAyacikitsA EN: kayacikitsa LV: kājačikitsa 1. EN the body MW, 274 1. LV ķermenis ājurvēda 1. EN body AMK, 2/6/71/1/1 1. LV ķermenis 2. EN general medicine. one of the 8 branches of ayurveda which deals with the cause, conditions, symptoms, progress and cure of the ailments afflicting the body. the treatment is usually aimed at correcting kayagni and thereby alleviating the disease mostly physic SAT, SAT.A.15 2. LV Vispārīgā medicīna, viena no 8 ājurvēdas nozarēm, kas nodarbojas ar ķermeņa slimību cēloņiem, stāvokļiem, pazīmēm, gaitu un ārstēšanu. Ārstēšana ir vērsta uz kājagni, (sk. iepriekš, ķermeņa uguns) līdzsvarošanu un pamatā fizisko slimību atvieglošanu. 3. EN kayachikitsa deals with the management of diseases caused by the impairement of the power of digestion and metabolism CRK, ca.su.30/28 3. LV kājačikitsa nodarbojas ar to slimību ārstēšanu, kas rodas no gremošanas un vielmaiņas traucējumiem 4. EN kayachikitsa is that which is meant for alleviation of generalised disease such as fever, intrinsic haemorrhage, consumption, insanity, epilepsy, leprosy, prameha, diarrhoea etc. SRT, su.su.1/3 4. LV Kājačikitsa ir paredzēta tādu vispārīgu slimību āstēšanai kā drudzis, iekšējā asiņošana, dilonis, neprāts, krampji, ādas slimības, diabēts, caureja un citas. 5. EN kayachikitsa refers to the treatment of disease pertaining to kaya. this branch includes the treatment of all diseases, which come under general medicine. AST, ah.su.1/5 5. LV _Kājačikitsa nodarbojas ar ķermeņa slimību ārstēšanu. Šī nozare ietver vispārīgajai medicīnai piederīgo slimību ārstēšanu. |
SK: कैवल्य – kaivalya – kaivalya EN: kaivalya LV: kaivalja n. sub. 1. EN Perfect isolation, abstraction, detachment from all other connections, detachment of the soul from matter or further transmigrations, beatitude MWGOY, 82 1. LV Ideāla izolācija, nošķiršana, pārējo saišu atdalīšana, dvēseles atdalīšana no matērijas un turpmākas ceļošanas tajā, svētlaime 2. EN Final liberation GOY, 82 2. LV Galīga atbrīve 3. EN That state of consciousness which is beyond duality GOY, 82 3. LV Apziņas stāvoklis pāri dualitātei 4. EN Final emancipation GOY, 82 4. LV Galēja atbrīvošana 5. EN Nirvāṇa GOY, 82 5. LV Nirvāna 6. EN The state that unifies all differences GOY, 82 6. LV Stāvoklis, kad atšķirības ir vienotas kaivalya samādhi[IAST: kaivalya samādhi] [DN: कैवल्यसम आधि] [HK: kaivalya samaAdhi] [LV: kaivalja samādhi] [EN: kaivalya samadhi] 1. EN Highest stage of samādhi HYP, 690 1. LV Augstākais samādhi stāvoklis |
SK: काल – kāla – kAla EN: kala LV: kāla 1. EN a course of time, the proper time or season, time of the world MW, 278 1. LV laika ritums, īstais laiks vai gadalaiks, pasaulīgais laiks ājurvēda 1. EN time AMK, 1/1/59/1/1 1. LV laiks 2. EN time SAT, SAT-A.250 2. LV laiks 3. EN time connotes 2 meanings - the year and the state of the disease in the patient CRK, C.S.Vi.8/125 3. LV laiks ar divām nozīmēm - gads un pacienta slimības laiks 4. EN time is all powerful, self emerged and without, middle and end SRT, S.Su.6/3 4. LV laiks ir visvarens, pašradīts, bez vidus un gala 5. EN time of administration of medicine may be by the clock or by the stage of disease AST, A.h.Su.1/24 5. LV zāļu nozīmēšanas laiku nosaka vai nu diennakts laiks, vai arī slimības pakāpe |
SK: काल – kāla – kAla EN: kala LV: kāla 1. EN era, time, measure of time MW, 278 1. LV ēra, laiks, laika mērvienība mūzika 1. EN We have said that traditionally it is believed that each Raga has a distinct mood. And just as some time of the day or some season of the year, spontaneously tends to induce in a person a particular mood, so too each Raga has been ascribed a time or a season - a Kala, in consonance with the feeling it is supposed to depict. Therefore it is very common for a musician to respect the time or the Kala associated with the Raga that he is rendering. Aksharakala is the time taken for executing one Akshara. Matrakala is the duration of a Matra. ALP, 121, 232,233 1. LV Jau esam teikuši, ka tradicionāli tiek uzskatīts, ka katrai rāgai piemīt izteikta noskaņa. Un, tāpat kā kāds diennakts laiks vai kāds gadalaiks negaidot mēdz izraisīt cilvēkā īpašu noskaņu, tā arī katra rāga iemieso noteiktu laiku vai gadalaiku - kāla, kas ir atbilstošs noskaņojumam, kādu rāga ataino. Tāpēc ir pieņemts, ka mūziķi, izpildot rāgu, izrāda cieņu laikam jeb kāla, kas saistīts ar šo rāgu . Akšarakāla ir laiks, kas nepieciešams, lai izpildītu vienu akšaru . Mātra kāla ir mātras_ garums. 2. EN Kala means art. It can also mean the basic unit of time. MEN, 89 2. LV Kala nozīmē mākslu. Var nozīmēt arī laika vienību. |
SK: कालबलप्रवृत्तरोग – kālabalapravṛttaroga – kAlabalapravRttaroga EN: kalabalapravrittaroga LV: kālabalapravrittaroga ājurvēda 1. EN disease caused by abnormal variation in climate such as excessive rain, heat stroke, frost bite etc SAT, 1. LV kaites, kas rodas klimata dēļ kā pārmērīgas lietavas, karstuma viļņi, sals utt. 2. EN those diseases produced by the strength of time/season such as cold, heat, wind, sunlight etc. SRT, susruta samhita sutra pv.sharma eng.translation 24/7 p- 254 2. LV slimības, ko izraisa gadalaiki, proti, salšana, pārkaršana, vējš vai saules stari u.c. |
SK: कालजबल – kālajabala – kAlajabala EN: kalajabala LV: kāladžabala ājurvēda 1. EN temporal strength SAT, SAT-B.467 1. LV pagaidu spēks 2. EN the acquired strength is the one which is achieved by the combination of diet and other regimen CRK, ca,su,11/36, vol 1-pg-221 2. LV iegūtais spēks tiek sasniegts ar uztura un dzīvesveida palīdzību |
SK: कालजरोग – kālajaroga – kAlajaroga EN: kalajaroga LV: kāladžaroga ājurvēda 1. EN diseases naturally occuring in body by effect of time, physiological progression such as ageing, greying of hair SAT, 1. LV kaites, kas rodas atbilstoši laika un fizioloģiskam novecošanas procesam, proti, matu nosirmošana 2. EN disease appearing at the proper or usual time or season SRT, susruta samhita sutra pv.sharma eng.translation 24/7 p- 254 2. LV slimība, kas sākas tai raksturīgajā vecumā vai gadalaikā |
SK: कालमान – kālamāna – kAlamAna EN: kalamana LV: kālamāna ājurvēda 1. EN measure of time, SAT, laika mērs, laika mērīšanas terminoloģija 1. LV nomenclature for measurement of time 2. EN SATG-98 CRK, |
SK: कालप्रतीक्षा – kālapratīkṣā – kAlapratIkSA EN: kalapratiksha LV: kālapratīkša ājurvēda 1. EN waiting of appropriate treatment time SAT, SAT.I.73. 1. LV terapijas uzsākšanai piemērota laika gaidīšana |
SK: काली – Kālī – kAlI EN: kali LV: Kālī mitoloģija 1. EN Goddess of destruction and wife of Lord Śiva GOY, 83 1. LV Iznīcināšanas dieviete, Kunga Šivas sieva 2. EN Epithet of Pārvatī or Durga GOY, 83 2. LV Pārvatī vai Durgas vārds 3. EN Divine mother GOY, 83HYP, 690 3. LV Dievišķā māte 4. EN Primal manifestation of Śakti who destroys time, space and object (i.e. ignorance) GOY, 83HYP, 690 4. LV Sākotnējā Šakti izpausme. Viņa iznīcina laiku, telpu un objektu (neziņu) 1. EN Yogic state of consciousness GOY, 83 1. LV Jogisks apziņas stāvoklis |
SK: कल्याण – kalyāṇa – kalyANa EN: Kalyan, Yaman LV: kaljāna 1. EN beautiful, excellent, beneficial, happy, prosperous, fortunate, lucky MW, 263 1. LV skaists, lielisks, izdevīgs, laimīgs, plaukstošs, veiksmīgs mūzika 1. EN Kalyan – Sa, Re, Ga, Tivra Ma, Pa, Dha, Ni. Raga Yaman where Ga is the Vadi. ALP, 176, 116 1. LV Kaljāna - Sa, Re, Ga, Tivra Ma, Pa, Dha, Ni . Rāga Jaman (Kaljāna), kurā Ga ir vādi . 2. EN Since Mughal times, Kalyan (today usually referred to as Yaman) has been regarded as one of the grandest and most fundamental ragas in Hindustani music. It is also one of the first ragas which is taught to students, as musicians believe that a thorough knowledge of Yaman creates a foundation for understanding many other ragas. Yet Kalyan is not an ancient raga. It is first mentioned in music literature of the late 16th century, by which time it had emerged as a very popular raga. In today's Yaman, both Sa and Pa are frequently omitted in ascent. Judging from old compositions and recordings, however, this rule was not adhered to in the past. The ascent may begin on low Ni or low Dha. Ga and Ni are the sonant-consonant pair, while Pa and Sa are frequently sustained and function as final notes. When natural Ma is occasionally added in a concluding figure leading to Sa, the raga is known as Yaman kalyan. In other respects, today's Yaman kalyan is so similar to Yaman that many musicians do not recognise it as an independent raga. Time: Early night, 9-12. BOR, 164 2. LV Kopš Mogolu laikiem Kaljāna (mūsdienās parasti tiek saukta par Jamānu) tiek uzskatīta par vienu no grandiozākajām un fundamentālākajām rāgām Ziemeļindijas mūzikā. Tā ir arī viena no pirmajām rāgām, kas tiek mācīta skolniekiem, jo mūziķi uzskata, ka dziļas zināšanas par Jamānu ļauj labāk izprast daudzas citas rāgas. Tomēr Kaljāna nav sena rāga. Pirmoreiz mūzikas literatūrā tā minēta 16. gadsimta beigās, kad tā kļuva plaši pazīstama. Mūsdienu Jamānā gan Sa, gan Pa bieži tiek izlaisti augšupejošā skaņu rindā. Tomēr, spriežot pēc veciem skaņdarbiem un ierakstiem, iepriekš šī prasība netika ievērota. Augšupejošā frāze var sākties ar zemu Ni vai zemu Dha. Ga un Ni ir vādi – samvādi pāris, savukārt Pa un Sa bieži tiek paildzināti (dīrgha) un darbojas kā njāsa toņi. Kad noslēdzošajā frāzē, kas ved uz noti Sa, reizēm pievieno naturālo Ma, rāgu sauc Jamāna Kaljāna. Citādā ziņā mūsdienu Jamāna Kaljāna ir tik līdzīga Jamānai, ka daudzi mūziķi to neatzīst kā pastāvīgu rāgu_. Laiks: agri naktī, no 9 līdz 12. |
SK: काम – kāma – kAma EN: kama LV: kāma m. sub. 1. EN Wish, desire, longing MWGOY, 84 1. LV Vēlēšanās, vēlme, ilgas 2. EN Emotional need for fulfilment GOY, 84 2. LV Nepieciešamība pēc emocionāla piepildījuma 3. EN Affection, love GOY, 84 3. LV Pieķeršanās, mīlestība 4. EN Semen, virility GOY, 84 4. LV Sperma, vīrišķība 5. EN Sensual gratification, passion, desire, lust HYP, 689 5. LV Jutekļu apmierināšana, kaisle, alkas, iekāre mitoloģija 1. EN The god of love GOY, 84 1. LV Mīlas dievs filozofija 1. EN Desire for sensual enjoyments considered as one of the four ends of life GOY, 84 1. LV Jutekļu apmierināšana kā viens no četrim dzīves mērķiem 2. EN First of puruṣārtha or caturvarga HYP, 689 2. LV Pirmā purušartha vai čaturvarga |
SK: कामज – kāmaja – kAmaja EN: Khamaj, Kamaj LV: Kāmadža, mūsd. Khāmadža 1. EN produced or caused by passion or desire, arising from lust; ‘born of Kāma’ MW, 273 1. LV cēlies vai radies no kaisles, vēlmes, iekāres; dzimis no Kāmas mūzika 1. EN That Khamaj - Sa, Re, Ga, Ma, Pa, Dha, Komal Ni. ALP, 175 1. LV Kāmadža tāta – Sa, Re, Ga, Ma, Pa, Dha, komala Ni. 2. EN Khamaj is an offspring of the ancient raga Kamboja, which was described by Matanga (c. 800 AD) and was also the name of a region in the North. Later authors refer to it as Kambhoji, Kambodi or Kamodi. According to Meshakarna (1570), Kamodi is as beautiful as the goddess of love. Khamaj is still a very popular and sensual raga, which is performed mainly in thumri and other light-classical genres, including hori-dhamar, Ga and Ni are the most prominent notes, and Re is weak and usually omitted in ascent. Natural Ni is used in ascent as a leading-tone to the tonic, and flat Ni in descent. A typical feature of this raga is that many ascending phrases lead directly to high Sa; the descending glide ' d \ m g is highly characteristic as well, and often preceded by n d p . Time: Late night, 12-3. BOR, 100 2. LV Kāmadža ir senās rāgas Kambodža pēcnācēja, kuru aprakstījis Matanga (ap 800. gadu); reizē tas bija arī reģiona nosaukums ziemeļos. Vēlāk autori to dēvē par Kambhodži, Kambodi vai Kamodi. Pēc Mešakarna (1570) teiktā, Kamodi ir skaista kā mīlestības dieviete. Kāmadža joprojām ir ļoti populāra un jutekliska rāga, kas galvenokārt tiek atskaņota thumrī un citos vieglos, pusklasiskos žanros, ieskaitot hori-dāmar, Ga un Ni ir nozīmīgākie toņi, bet Re ir vāja un parasti tiek izlaista augšupejošā kustībā. Naturālais Ni tiek izmantots augšupejošā kustībā kā tonis pirms tonikas un pazemināts Ni lejupejošā kustībā. Šīs rāgas raksturīgā iezīme ir tā, ka daudzas augšupejošas frāzes ved tieši uz augstu Sa; ļoti raksturīgs lejupejošais glisando Dha\Ma Ga; tam bieži priekšā ir komala ni, dha, pa. Atskaņošanas laiks: vēlu naktī, 12-3. |
SK: कमल – kamala – kamala EN: kamala LV: kamala n. m. sub. 1. EN A lotus, lotus-flower MWGOY, 85 1. LV Lotoss, lotosa zieds 2. EN Water GOY, 85 2. LV Ūdens 3. EN Copper GOY, 85 3. LV Varš 4. EN Medicament, drug GOY, 85 4. LV Medikamenti, zāles |
SK: काम्यरसायन – kāmyarasāyana – kAmyarasAyana EN: kamyarasayana LV: kāmjarasājana 1. EN rasayana to get desirable effect MW, 273 1. LV rasājana vēlamā rezultāta sasniegšanai ājurvēda 1. EN therapy to prolong the life span and to increase the cognitive abilities of mind and other desires SAT, SAT-I.585 1. LV terapija dzīvildzes uzlabošanai, prāta kognitīvo spēju uzlabošanai un citu vēlmju piepildījumam 2. EN kamya rasayana is used to fulfil a desire or to serve a special purpose SRT, su.chi.27/1 - 2,pv sharma vol 2 pg 526 2. LV kāmja rasājanu lieto vēlmju piepildīšanai vai īpašu mērķu sasniegšanai |
SK: कण् – kaṇ – kaN EN: kan LV: kan 1. EN to become small, to sound, cry, to go, approach MW, 245 1. LV kļūt mazam, skanēt, raudāt, iet, tuvoties mūzika 1. EN While producing a note, the nuances made by touching its preceding or succeeding Alankarik notes are called Kans. ALP, 132 1. LV Atskaņojot toni, nianses, kas rodas, pieskaroties tā iepriekšējam vai sekojošam alamkāra tonim, sauc kan. 2. EN Kana is a small additive note that is not quite a KHATKA. MEN, 2. LV Kan ir maza papildu nots (foršlags), kas nav gluži khatka. |
SK: काण्ड – kāṇḍa – kANDa EN: kanda LV: kānda ājurvēda 1. EN a long bone, a bone of the extremities AMK, 3/3/43/2/1 1. LV garie kauli, ekstremitāšu kauli 2. EN shaft of the bone, SAT, kaula gals, kaula iekšējā daļa 2. LV central or core part of bone 3. EN SAT-B.437 CRK, |
SK: कण्डरा – kaṇḍarā – kaNDarA EN: kandara LV: kandara 1. EN sinew MW, 246 1. LV cīpsla ājurvēda 1. EN tendon SAT, SAT-B454 1. LV cīpsla 2. EN big or thick ligament are known as kandara SRT, su.sa.5/11, pg-81 2. LV lielās vai resnās cīpslas sauc par kandara 3. EN big tendons 16 in number AST, 396 3. LV 16 lielās cīpslas |
SK: कण्ठ – kaṇṭha – kaNTha EN: kantha LV: kantha m. sub. 1. EN The throat, the neck MWGOY, 85 1. LV Rīkle, kakls 2. EN The voice GOY, 85 2. LV Balss kantha mula[IAST: kantha mula] [DN: कण्ठमुल] [HK: kantha mula] [LV: kantha mula] [EN: kantha mula] 1. EN Base of the neck, throat GOY, 85 1. LV Kakla pamatne, rīkle |
SK: – – EN: kanada LV: kānada mūzika a particular Rāgiṇī. MW, 270 |
SK: कानडा – kānaḍā – kAnaDA EN: Kanada, Kanhra, Kannada LV: Kānada 1. EN a particular Rāgiṇī MW, 486, 269 1. LV konkrēta rāga vai rāginī mūzika 1. EN Kanada is derived from Karnata, which implies that this raga originated in the South. Judging from 16th and 17th century literature, Kanada was the first and foremost raga in the repertoire of the Mughal and Deccani court (darbar) musicians. As such it was both the raga of the kings and the king of ragas. Faqirullah (1666) is the first author to suggest that Miyan Tansen (d. 1589), the great dhrupad singer-composer and principal musician at the court of Emperor Akbar, named this raga Darbari kanada ('Kanada of the court'). Darbari kanada is still the most prominent raga of the Kanada family. The main features of this group are the oscillating flat Ga which occurs in the characteristic phrase g ~ m r , and the descending slide n \ p . In Darbari kanada the ascent can be direct but the descent is somewhat oblique. Re and Pa are the most articulated tones. The characteristic oscillation on Ga and Dha is slow and subtle, and the intonation of Ga is very flat. Although today's Darbari kanada has only the flat Ni, at the beginning of this century many musicians used natural Ni in ascent and flat Ni in descent. The elaboration of this raga takes place mainly in the low and middle register. All the movements are slow and dignified. Time: Midnight. BOR, 58 1. LV Kānada nāk no Karnatas, kas nozīmē, ka šī rāga cēlusies no Dienvidindijas. Spriežot pēc 16.-17. gadsimta literatūras, Kānada bija pirmā un galvenā Lielo Mogolu un Dekāni galma ('darbar') mūziķu rāga. Tā bija gan karaļu rāga, gan rāgas karalis. Fagīrulla (1666. g.) ir pirmais autors, kas uzvedina uz domām, ka Mijans Tansens (m. 1589. g.), dižais imperatora Akbara galma dhrupāda dziedātājs komponists un galvenais mūziķis, nosauca šo rāgu Darbarī Kānada jeb galma Kānada. Darbarī Kānada joprojām ir visprominentākā rāga no Kānadas rāgu saimes. Šīs grupas galvenā iezīme ir šūpojoša komala ga, kas parādās raksturīgā frāzē komala ga ~ Ma, Re un lejupejošais glisando komala ni \ pa. Darbarī Kānada augšupejošā secībā var būt taisna, bet lejupejošā iet aplinkus. Re un Pa ir visvairāk artikulētie toņi. Komala ga un komala dha raksturīgā iešūpošana ir lēna un izsmalcināta, komala ga intonatīvi ir ļoti zema. Kaut šodienas Darbarī Kānadai ir tikai komala ni, gadsimta sākumā daudzi mūziķi izmantoja naturālo Ni augšupejot un komala ni lejupejot. Rāgas attīstība galvenokārt notiek zemā un vidējā reģistrā. Visas melodiskās kustības ir lēnas un majestātiskas. Izpildes laiks – pusnakts. |
SK: कन्द – kanda – kanda EN: kanda LV: kanda sub. n. m. 1. EN A bulbous or tuberous root, a bulb MWGOY, 85HYP, 690 1. LV Bumbuļveida sakne, sīpols 1. EN Place where the three main nadis: sushumna, ida and pingala, unite and separate GOY, 85 1. LV VIeta, kur savienojas un sadalās trīs pamatnādī: šušumna, ida un pingala 2. EN In the subtle body it is the source of the nadis, twelve inches high and four inches wide, situated from mooladhara to manipura HYP, 690 2. LV Nādī avots smalkajā ķermenī. Tas ir 12 collas augsts un 4 collas plats, atrodas starp muladharu un manipuru kanda sthana[IAST: kanda sthana] [DN: कन्दस्थन] [HK: kanda sthana] [LV: kanda sthana] [EN: kanda sthana] 1. EN Conjuction point of the nadis in either mooladhara or manipura SWY, 220 1. |
SK: कपाल – kapāla – kapAla EN: kapala LV: kapāla n. m. sub. 1. EN The skull, cranium, skull-bone MWGOY, 85HYP, 690 1. LV Galvaskauss, galvaskausa kauls 2. EN Earthen frying pan used to roast flour as an oblation item GOY, 85 2. LV Māla cepampanna, kurā apcep miltus kā ziedošanas objektu |
SK: कपालभति – kapālabhati – kapAlabhati EN: kapalabhati LV: kapālabhati f. sub. joga 1. EN A particular sort of penance (consisting in alternate suppression and emission of the breath) MW 1. LV Askēzes veids (mainīga elpas aizture un izplūde) 2. EN One of the six major cleansing techniques of hatha yoga (shatkarma), a process of clearing the cranial region using the breath or water to reduce phlegm (kapha) GOY, 85-86 2. LV Viena no sešām galvenajām attīrīšanas metodēm (šatkarma) hathas jogā, galvaskausa attīrīšana ar elpošanu vai ūdeni, lai samazinātu gļotu (kaphas) daudzumu kapalabhati pranayama[IAST: kapalabhati pranayama] [DN: कपालभातीप्रानायाम] [HK: kapalabhati pranayama] [LV: kapalabhati prānājāma] [EN: kapalabhati pranayama] 1. EN "Frontal brain purification", process of purifying the frontal region of the brain by breathing rapidly through the nostrils with emphasis on exhalation HYP, 690 1. LV 'Frontālo smadzeņu attirīšana', smadzeņu priekšējās daļas attīrīšana ar strauju elpošanu caur nāsīm ar uzsvaru uz izelpu |
SK: कापालिक – kāpālika – kApAlika EN: kapalika LV: kāpālika n. m. f. sub. 1. EN Relating to or belonging to a skull MW 1. LV Saistīts ar galvaskausu, tam piederošs 2. EN Tantric sect whose practices involve the use of skulls GOY, 86 2. LV Tantriska sekta, kas izmanto galvaskausus |
SK: कफ – kapha – kapha EN: kapha LV: kapha 1. EN phlegm, form or watery foam MW, 251 1. LV gļotas, šķidras putas ājurvēda 1. EN phlegm, one of the three humours of the body, watery froth or foam AMK, 2/6/62/2/3 1. LV flegma, viens no trim ķermeņa "šķidrumiem", ūdeņainas gļotas vai putas 2. EN Vayu (vata) pitta and kapha are the dosas of the body. Kapha is heavy, cold, soft, unctous, sweet, stable and slimy in qualities, it get mitigated by qualities ans substances opposite of these. CRK, C.S. SU. 1/57,61 (Pg 34,36 Edition:REPRINT 2013) KR Srikantha Murthy 2. LV Viena no trim ķemeņa došām kapha ir smaga, auksta, mīksta, taukaina, salda, stabila un slidena pēc īpašībām; to nomierina vielas ar pretējām īpašībām 3. EN Slesma (kapha) divided into five divisions supports the body by functions such as sandhi samslesana (binding the joints), snehana (moistening/lubrication), ropana (healing), purana (filling), bala kara (giving strength) sthairyakara (giving stability) and such other functions of water SRT, SU.SU. 15/4 (Pg 98; Edition: REPRINT 2016) KR Srikantha Murthy 3. LV Slesma (kapha ) iedalās piecos ķermeni uzturošos paveidos kā sandhi samslesana (saista locītavas), snehana (mitrina/ieeļļo), ropana (atveseļo), purana (piepilda), bala kara (dod spēku), sthairjakara (dod stabilitāti) un arī citas ūdens īpašības 4. EN Vata, Pitta and kapha are the three Doshas of the body. Perfect balance of three Doshas leads to health, imbalance in Tridosha leads to diseases. AST, AH. SU 1/6 (Pg 29. Edition: 3RD) t.Sreekumar 4. LV Vata, Pitta un kapha ir trīs ķermeņa došas. Trīs došu ideāls līdzsvars noved pie veselības, trīs došu nelīdzsvarotība noved pie slimībām. |
SK: करण – karaṇa – karaNa EN: karana LV: karana n. sub. 1. EN Cause, reason, the cause of anything MWHYP, 691HYP, 86 1. LV Cēlonis, iemesls, visa cēlonis 2. EN The generative cause, creator, father GOY, 86 2. LV Radošā sākotne, radītājs, tēvs 3. EN The origin GOY, 86 3. LV Pirmsākums 4. EN Ground, motive GOY, 86 4. LV Pamats, motīvs 5. EN Object GOY, 86 5. LV Objekts 6. EN Instrument GOY, 86 6. LV Instruments 7. EN Element, elementary matter GOY, 86 7. LV Elements, matērijas elementārdaļiņas 8. EN The body GOY, 86 8. LV Ķermenis filozofija 1. EN The unmanifested potential cause that in due time takes shape as the visible effect GOY, 86 1. LV Neizpausts potenciālais cēlonis, kas noteiktā laikā pieņem redzamu veidolu 2. EN Material cause of the universe remaining during the period of dissolution, i.e. potential cosmic energy GOY, 86 2. LV Materiāls Visuma cēlonis, kas paliek pēc iznīcināšanas, t.i., potenciālā kosmiskā enerģija |
SK: करण – karaṇa – karaNa EN: karana LV: karana 1. EN doing, making, effecting, causing MW, 254 1. LV veikšana, veidošana, darbošanās, radīšana ājurvēda 1. EN means of action, cause, motive AMK, 2/10/2/1/1 1. LV nozīmē darbību, iemeslu, motīvu 2. EN cause of action SAT, SAT-A 302 2. LV darbības iemesls 3. EN an instrument which helps an agent in the performance of his action CRK, C.S.Vi.8/70 3. LV rīks, kas palīdz kaut kam veikt savu darbību |
SK: कारणद्रव्य – kāraṇadravya – kAraNadravya EN: karanadravya LV: kāranadravja ājurvēda 1. EN causative substance SAT, SAT-A.177 1. LV cēloniskā viela |
SK: कारणशरीर – kāraṇaśarīra – kAraNazarIra EN: karanasharira LV: kāranašarīra n. sub. 1. EN "Causal body", the original embryo or source of the body existing with the Universal impersonal Spirit MW 1. LV 'Cēlonības ķermenis', sākotnējais embrijs vai avots, no kā cēlies impersonālā Visuma gara ķermenis 2. EN Causal or etheric body HYP, 691 2. LV Cēloņa vai ēteriskais ķermenis 3. EN Causal body; also called anandamaya kosha GOY, 86SWY, 220 3. LV Cēlonības ķermenis, ko sauc arī par ānandamajakošu |
SK: करताल – karatāla – karatAla EN: karatala LV: karatāla 1. EN a musical instrument, a cymbal MW, 253 1. LV mūzikas instruments, cimbala mūzika 1. EN Kartal is a pair of wooden cymbals played by holding them in the hands. It is used to accompany bhajans. MEN, 91 1. LV Karatāla ir pāris koka cimbalu, ko spēlē, turot tās rokās. Tās izmanto bhadžānu akompanementam. |
SK: कार्यद्रव्य – kāryadravya – kAryadravya EN: karyadravya LV: kārjadravja ājurvēda 1. EN effectual substances SAT, SAT-A 252 1. LV iedarbīgas (efektīvas) vielas |
SK: कारिन् – kārin – kArin EN: karin LV: kārins 1. EN doing, making, effecting, producing, acting; an actor MW, 274 1. LV darīšana, izgatavošana, izpildīšana, ražošana, darbība; aktieris mūzika |
SK: कर्मयोग – karmayoga – karmayoga EN: karmayoga LV: karmajoga m. sub. 1. EN Performance of a work or business (esp. of religious duties) MW 1. filozofija 1. EN Union with the supreme consciousness through action; discussed in "Bhagavad Gita" HYP, 691GOY, 87-88 1. LV Savienošanās ar augstāko apziņu ar rīcības palīdzību. Tas ir aprakstīts Bhagavad-gītā 2. EN Yogic path of action HYP, 691 2. LV Jogas ceļš - darbs 3. EN Dynamic spirituality GOY, 87-88 3. LV Dinamisks garīgums 4. EN Gaining immunity to karma by dedicating one's actions to God GOY, 87-88 4. LV Imunitātes iegūšana no karmas ar rīcības veltīšanu Dievam 5. EN Actions performed unselfishly for the welfare of others, without attachment to the fruit of one's action and renouncing the doership and enjoyership of any action GOY, 87-88 5. LV Nesavtīgs darbs apkārtējo labā, bez pieķeršanās darba iznākumam, ar atsacšanos no darīšanas baudas un darītāja apziņas joga 1. EN The yoga that reveals the secret of action GOY, 87-88 1. LV Joga, kurā tiek atklāts rīcības noslēpums 2. EN Action performed with meditative awareness GOY, 87-88 2. LV Darbs meditatīvā apziņā 3. EN Yogic path of selfless service GOY, 87-88 3. LV Jogas ceļš - nesavtīgas rūpes 4. EN Yogic discipline based on the law of cause and effect GOY, 87-88 4. LV Jogas disciplīnas, kuras pamatā ir cēloņsakarības likums |
SK: कर्मन् – karman – karman EN: karman LV: karmans n. sub. 1. EN Act, action, performance, business MWHYP, 691SWY, 220GOY, 87 1. LV Darbība, rīcība, izpildījums, darbs 2. EN Law of cause and effect HYP, 691 2. LV Cēloņu un seku likums 3. EN Law of action and reaction SWY, 220 3. LV Darbības un pretdarbības likums 4. EN Action in the manifest and unmanifest dimension GOY, 87 4. LV Darbs izpaustā un neizpaustā dimensijā 5. EN Duty GOY, 87 5. LV Pienākums 6. EN In vedic parlance karma means sacrifice (yajna) at the physical level GOY, 87 6. LV Vēiskā izteiksmes veidā vārds 'karma' nozīmē ziedošanu (jagju) fiziskā līmenī 7. EN Law of cause and effect that shapes the destiny of each individual with actions inevitably bearing their fruit, as the law operates inexorably throughout the universe GOY, 87 7. LV Cēloņu un seku likums, kas veido ikviena likteni. Darbs neizbēgami dod iznākumu, jo likums nepielūdzami darbojas visā Visumā 8. EN Pity, tenderness; it also implies devoted action to alleviate the suffering of the afflicted GOY, 87 8. LV Žēlums, maigums; arī ciešanu atvieglošana nomocītajiem Materiāls darbs, kas veikts saskaņā ar norādījumiem rakstos; darbs materiālā ķermeņa attīstīšanai; materiāla rīcība, kurai ir sekas; materiālas sekas no darba, kas darīts, lai gūtu rezultātu. Sanskrita vārds “karma” nozīmē “rīcība”, it īpaši materiāla rīcība, kas rada sekas – piesaistību materiālai pasaulei. Saskaņā ar karmas likumu cilvēks saņem sāpes un ciešanas, ja liek ciest un nodara sāpes apkārtējām dzīvajām būtnēm. Viena no piecām Vēdu tatvām jeb ontoloģiskajām patiesībās ir šāda: karma ir darbs, ko iemiesota dzīvā būtne dara ar karmendrijām, kā arī darba iznākums. Dvēsele saņem atbilstošas sekas nākamajā dzīvē kā iemiesošanos pārcilvēka, cilvēka vai zemākas būtnes ķermenī. Dvēsele var arī tikt pavisam atbrīvota no dzimšanas un nāves. Tas atkarīgs no tā, kāda karma dzīves laikā ir sakrāta: vai tā ir neziņas gunā, kaislībās, skaidrībā, vai tā ir pārpasaulīga. Karma, kas sakrāta ar ziedojumiem, kas veikti atbilstoši Vēdās dotiem norādījumiem, paaugstina cilvēka darba kvalitāti. Augstākā ziedošana ir darbs, kas veikts kā kalpošana vienīgi Kungam Krišnam. Tādu karmu sauc par naiškarmu. 2.49., 3.1., 4.9., 9.9., 14.9. (KŠ) KARMANS, jeb KARMA Svami Šivanandas mācībā nozīmē darbību . Tas ir darbības - reakcijas likums, jeb darbība, kas veidojas ar cēloņu-seku likumu palīdzību (atsauces 1.-4.) Ir 3 veidu KARMAS: SANČITA – uzkrātā KARMA, PRARABDHA – šajā dzīvē izstrādājamā KARMA; AGAMI - KARMA, kas tikko svaigi veidojas (atsauce 1.) KARMA JOGA: Garīgs beznosacījumu kalpošanas ceļš KARMA-INDRIYAS: Darbības orgāni Panti no Jogas Sūtrām: 1.24., 2.12., 3.23., 4.7., 4.30. (SS) |
SK: कर्मन् – karman – karman EN: karman LV: karmans, karma 1. EN specific duty MW, 258 1. LV specifisks uzdevums ājurvēda 1. EN action of dravya which is determined in order of significance by the prabhava, virya, vipaka and rasa of that dravya SAT, SAT.F.59 1. LV vielas iedarbe, ko nozīmības kārtībā nosaka tās prabhava, vīrja, vipāka un rasa 2. EN karma is the action relating to something to be achieved CRK, 38 2. LV darbība kāda mērķa sasniegšanai 3. EN karma is described as action CTS, DGV by vaidya v.m.gogte 3. LV karma ir darbība |
SK: करुणरस – karuṇarasa – karuNarasa EN: karuna rasa LV: karunarasa 1. EN ‘causing pity or compassion’, one of the Rasas or sentiments of a poem, the pathetic sentiment MW, 255 1. LV izraisa nožēlu vai līdzjūtību, viena no rasām mūzika 1. EN Karuna rasa — the pathetic and compassionate rasa. ALP, 1. LV Karuna rasa – patētikas un līdzjūtības rasa. 2. EN karuna which is compassion MEN, 132 2. LV Karuna - līdzjūtības rasa. |
SK: काष्ठमौन – kāṣṭhamauna – kASThAmauna EN: kashthamauna LV: kāsthamauna 1. EN Observing silence in which even thoughts are not communicated to others GOY, 89 1. LV Klusēšana, kad pat domas netiek paustas apkārtējiem |
SK: कठिन – kaṭhina – kaThina EN: kathina LV: kathina 1. EN hard, firm, stiff MW, 244 1. LV ciets, stabils, stīvs ājurvēda 1. EN hard, solid AMK, 3/1/76/1/2 1. LV ciets, cieta viela 2. EN hardness SAT, SAT-A.151 2. LV cietība 3. EN hardness CRK, C.S.Sa.6/10 3. LV cietība 4. EN dravyas with kathina guna exhibit resistance on touch and provide firmness on touch and provide firmness and strength to the body AST, Ah.Su1/18. pg.43 4. LV vielas ar cietām īpašībām ir rezistentas pieskaroties un ķermenim dod cietību un stiprumu |
SK: कौमारभृत्य – kaumārabhṛtya – kaumArabhRtya EN: kaumarabhritya LV: kaumārabhritja ājurvēda 1. EN paediatrics, one among the 8 branches of ayurveda which deals with health and morbidity of the children and the nursing mother. SAT, SAT.A.16 1. LV pediatrija, viena no 8 ājurvēdas nozarēm, kas nodarbojas ar bērna un barojošās mātes veselību un slimībām 2. EN management of newly born child and catering to its various needs is paediatrics CRK, ca.su.30/28 2. LV jaundzimušo un viņu dažādo vajadzību aprūpe 3. EN koumarabrutya is that which is meant for management of child, purification of the defects of breast milk in wet nurse and alleviation of disorders caused by defective breast milk and seizures SRT, su.su.1/5 3. LV bērna aprūpe, krūts barošanas problēmu un krampju izraisītu slimību ārstēšana 4. EN koumarabrutya in general deals with the diseases of infancy, childhood and adolescence and their treatment.it mentions the qualities of wetnurse, causes of vitiation of breast milk and modes of its purification, diseases due to intake of vitiated breast milk and their treatment AST, ah.su.1/5 4. LV Pamatā tā nodarbojas ar zīdaiņu, bērnu un pusaudžu slimībām un to ārstēšanu. Tā apraksta zīdītājai nepieciešamās īpašības, slikta krūts piena iemeslus un tā attīrīšanas veidus, slimības, kas rodas no slikta krūts piena lietošanas, kā arī to ārstēšanu. |
SK: कौशिक – kauśika – kauzika EN: Kaushika, Malkauns, Malkons LV: Kaušika, mūsd. Malkauns 1. EN (in music) N. of a Rāga MW, 318 1. LV (mūzikā) rāgas nosaukums mūzika 1. EN Malkauns (or Malkosh) was also referred to as Malav kaushika or Kaushik in the past. It is a majestic and somewhat introverted pentatonic raga, which seems to have undergone quite a transformation over the centuries. In ragamala paintings Malkauns is frequently portrayed as a heroic lord taking pan. Superstitious musicians describe it as a raga with supernatural powers, and some believe that it can attract evil spirits. Ma is the pivotal tone of this raga, and the tone in which the first string of the tanpura is usually tuned. Ca, Dha and Ni may be slightly oscillated. Malkauns should be performed in a slow and dignified manner, and to bring out its ethos the notes should be linked by glides, in particular Komal Ni \ Komal Dha, Komal Dha \ Ma un Ma \ Komal Ga. Sampurna Malkauns is an older variety of Malkauns which includes natural Re and Pa in descent. Elements of Malkauns have been combined with several other ragas, resulting in ragas such as Kaunsi kanada, Madhukauns and Jogkauns. Time: Late night, 12-3. BOR, 108 1. LV Kaušika jeb Malkauns agrāk tika dēvēts arī par Malav Kaušika jeb Kaušika. Tā ir majestātiskā un nedaudz introvertā pentatoniskā rāga, kura, šķiet, gadsimtu gaitā ir piedzīvojusi diezgan lielas pārvērtības. Rāgamalas gleznās Malkauns bieži tiek attēlots kā varonīgs kungs, kurš košļā panu. Māņticīgi mūziķi to raksturo kā rāgu ar pārdabiskām spējām, un daži uzskata, ka tā var piesaistīt ļaunos garus. Ma ir šīs rāgas galvenais tonis, kurā parasti tiek noskaņota tampūras pirmā stīga. Komala ga, komala dha un komala ni var būt nedaudz iešūpotas. Malkauns būtu jāizpilda lēni un cēli un, lai izceltu tā raksturu, notis jāsavieno ar glisando, jo īpaši komala ni \ komala dha, komala dha \ ma un ma \ komala ga. Sampūrna Malkauns ir vecākā Malkauns versija, kas ietver Re un Pa. Rāgas Malkauns elementus apvienojot ar vairākām citām rāgām, iegūstot tādas rāgas kā Kaunsi Kānada, Madhukauns un Jogkauns. Atskaņošanas laiks: vēlu naktī, 12-3. |
SK: केदार – kedāra – kedAra EN: kedar LV: Kēdāra 1. EN name of a Rāga (in music) MW, 309 1. LV rāgas nosaukums (mūzikā) mūzika 1. EN Kedar is a serious and contemplative raga. It is commonly portrayed as an ascetic who worships Shiva and is deeply absorbed in music or meditation. In its medieval form Kedar was a pentatonic raga, omitting Re and Pa. It was based on the major scale. ludging from the Sahasras (early 17th century), it was one of the main ragas performed by the Mughal court musicians. In addition to the natural notes, today's Kedar uses sharp Ma (for which reason Bhatkhande classified it in Kalyan that) and sometimes flat Ni. However, in old dhrupad compositions these additional notes often do not appear. The melodic movements are very oblique in Kedar. Whereas Re is omitted in the ascent, Ga appears obliquely between Ma and Pa. Natural Ma is the most articulated note, and sharp Ma usually appears between two Pa's. Similarly, flat Ni may appear between two Dha's, although not all musicians take this path. The phrase Sa Ma, MA Ga Pa Tivra MA Pa, Tivra Ma Pa Dha \ Pa Ma brings out the typical mood of Kedar. Time: Early night, 9-12. BOR, 98 1. LV Kedāra ir nopietna, meditatīva rāga. To parasti attēlo kā askētu, kurš pielūdz Šivu un dziļi iegrimis mūzikā vai meditācijā. Viduslaiku formā Kedāra bija pentatoniska rāga, izlaižot re un pa. Tas pamatā bija mažora toņkārta. Spriežot pec Sahasras (17. gadsimta sākums), tā bija viena no galvenajām rāgām, ko izpildīja Mogolu galma mūziķi. Papildus naturālajiem toņiem mūsdienu Kedāra izmanto paaugstinātu ma (šī iemesla dēļ Bhatkhande to klasificēja Kāljana tātā) un dažreiz pazeminātu ni. Tomēr vecās dhrupādas kompozīcijās šie papildu toņi bieži vien neparādās. Melodiskās kustības Kedārā ir līkumotas. Tā kā re ir izlaists augšupejošā kustībā, ga parādās starp ma un pa . Naturāls ma ir visnozīmīgākais tonis, un paaugstināts ma parasti parādās starp diviem pa. Līdzīgi pazemināts ni var parādīties starp diviem dha, kaut arī ne visi mūziķi to izmanto. Frāze sa ma, ma ga pa tivra ma pa, tivra ma pa dha \ (pa) ma parāda Kedāras raksturīgo noskaņu. Atskaņošanas laiks: agrā naktī, no 9 līdz 12. |
SK: केवलकुम्भक – kevalakumbhaka – kevalakumbhaka EN: kevalakumbhaka LV: kēvalakumbhaka 1. EN Spontaneous breath retention, when fluctuation of the breath ceases spontaneously, without conscious effort HYP, 691 1. LV Spontāna elpas aizture, kad elpa tiek aizturēta spontāni, neapzināti 2. EN Spontaneous breath retention, the kumbhaka which occurs during samadhi when the consciousness transcends duality, also known as ajapa gayatri or kevala pranayama GOY, 90 2. LV Spontāna elpas aizture, kumbhaka, kas notiek samādhi stāvoklī, kad apziņa paceļas pāru dualitātei. To sauc arī par adžapas gājatrī vai kēvalas prānājamu |
SK: केवलान्वय्यनुमान – kevalānvayyanumāna – kevalAnvayyanumAna EN: kevalanvayyanumana LV: kēvalānvajjanumāna ājurvēda 1. EN purely positive concomitance SAT, SAT-A.289 1. LV pilnīgi pozitīva sakritība 2. EN fixed affirmity between means & object; the mark which leads only to affirmity or positive concomitance and has no negative example of being reason (meaning what**) CTS, T.S.43 2. LV Fiksēta atbilstība starp līdzekļiem un objektu. Pazīme, kas norāda vienīgi uz atbilstību jeb pozitīvu saistību, kam nav negatīva piemēra būt par cēloni (**) |
SK: केवलव्यतिरेक्यनुमान – kevalavyatirekyanumāna – kevalavyatirekyanumAna EN: kevalavyatirekyanumana LV: kēvalavjatirēkjanumāna ājurvēda 1. EN purely negative concomitance SAT, SAT-A.288 1. LV pilnīgi negatīva sakritība 2. EN merely negative inference of assertion CTS, T.S.43 2. LV vienīgi negatīva apgalvojuma interpretācija (**) |
SK: ख – kha – kha EN: kha LV: kha 1. EN vacuity, empty space, air, ether, sky MW, 334 1. LV tukšums, tukša telpa, gaiss, ēters, debess mūzika |
SK: खलि – khali – khali EN: khali LV: khali 1. EN kha: vacuity, empty space, air, ether, sky; li: equality, sameness MW, 334, 901 1. LV kha: tukšums, tukša telpa, gaiss, ēters, debess; li: vienlīdzība, līdzība mūzika 1. EN Some segments of the Tala contain softer stresses or unaccented beats shown merely by a wave of the hand. This gives the Tala a sense of pulsation. This segment is known as Khali, which means ‘empty’. By its relation to the Khali the musician anticipates the coming of the Sam. Here is a piece in Teental where the beats 9, 10, 11 and 12 are Khali. ALP, 140 1. LV Dažos tālas segmentos ir maigāki vai neakcentēti sitieni, kurus parāda tikai ar rokas kustību. Tas rada tālai pulsācijas sajūtu. Šis segments ir pazīstams ar vārdu khali, kas nozīmē 'tukšs'. Kontekstā ar khali mūziķis jūt sam atnākšanu. 9., 10., 11. un 12. sitiens tīntālā ir khali. 2. EN Khali means empty and stands for the empty beat in a tala cycle, also called a nisabda kriya. A tala or a beat measure is cyclic and always returns to a designated point of emphasis called the sam. The cycle has a squeezing and a relaxing quality, squeezing to the sam and relaxing to the khali. MEN, 93 2. LV Khali ir tukšs un nozīmē tukšus sitienus tālas ciklā, ko sauc arī par nisabda krija. Tāla jeb metroritms ir ciklisks un vienmēr atgriežas norādītajā uzsvara punktā, ko sauc - sama. Ciklam ir spriedzes - sama un atslābuma - khali daļa. |
SK: खनिज – khanija – khanija EN: khanija LV: khanidža ājurvēda 1. EN minerals SAT, SAT-A 268 1. LV minerāli |
SK: खर – khara – khara EN: khara LV: khara 1. EN hard, harsh, rough MW, 337 1. LV ciets, skarbs, raupjš ājurvēda 1. EN roughness SAT, SAT-A.147 1. LV raupjums 2. EN coarseness CRK, C.S.Sa.6/10 2. LV raupjums 3. EN roughness is akin to clarity SRT, s.su.46/521 3. LV raupjums ir līdzīgs skaidrībai 4. EN the attribute, which is characterised by roughness on touch and it brings about lekhana of dhatus AST, Ah.Su1/18. pg.43 4. LV īpašība, kas pieskaroties rada raupjuma sajūtu, tā dod audiem vieglumu (lekhana) |
SK: खाराजन् – kharājan – khArAj EN: kharaj LV: kharādžans, kharādžs 1. EN kha: vacuity, empty space, air, ether, sky; rajan: a king, sovereign, chief MW, 334, 872 1. LV kha: tukšums, tukša telpa, gaiss, ēters, debess; rādžans: karalis, valdnieks, vadītājs ("atmosfēras valdnieks") mūzika 1. EN Kharaj is the name given to the bass section of the scale. It is the lowest note that a voice can reach for whichever register. It was a name given to the shadja position of the scale and was usually one octave lower that the standard singing level of the average tenor voice. Vocal exercises for training timbre, steadiness and other qualities are developed through a series of exercises in this region of the scale. MEN, 94 1. LV Khārādžs ir nosaukums, kas dots skaņurindas basa sadaļai. Tas ir zemākais tonis, kuru balss var sasniegt neatkarīgi no tā reģistra. Tas bija nosaukums, kas tika dots šadža toņa pozīcijai skaņurindā, un parasti tā bija par vienu oktāvu zemāka nekā tenora balss standarta dziedāšanas augstums. Balss vingrinājumi tembra, stabilitātes un citu balss īpašību trenēšanai tiek izstrādāti, izmantojot virkni vingrinājumu šajā skaņurindas reģionā. |
SK: खेचरीमुद्रा – khecarīmudrā – khecarImudrA EN: khecarimudra LV: khēčarīmudra 1. EN Literally 'the attitude of moving in space' GOY, 91 1. LV Burtiski 'gaisā atrašanās stāvoklis' joga 1. EN Tongue lock GOY, 91 1. LV Mēles aizslēgs 2. EN A hatha yoga practice in which elongated tongue presses back into the pharynx to stimulate the flow of life - giving nectar (amrit) GOY, 91 2. LV Hathas jogas prakse, kurā izstieptu mēli spiež pie rīkles gala, lai stimulētu dzīvības plūsmu - nektāra (amritas) došanu. |
SK: ख्याति – khyāti – khyAti EN: khyati LV: khjāti f. sub. 1. EN "Declaration", opinion, view, idea, assertion MW 1. LV 'Paziņojums', viedoklis, uzskats, ideja, apgalvojums 2. EN Reputation, fame GOY, 91 2. LV Reputācija, slava 3. EN Knowledge GOY, 91 3. LV Zināšanas 4. EN Awareness GOY, 91 4. LV Apzināšanās |
SK: कीर्तन – kīrtana – kIrtana EN: keertan, kirtan LV: kīrtana, kīrtans 1. EN repeating, telling, fame, a temple MW, 285 1. LV atkārtošana, stāstījums, slava, templis mūzika 1. EN When the devotional songs are sung congregationally they are known as Kirtan. They have a simple melody and many repetitive phrases. They seem to have come into prominence with the coming of Shri Chaitanya and the Bhakti movement. ALP, 152 1. LV Kad garīgās dziesmas tiek dziedātas templī kopā, tās sauc par kīrtanu. Tām ir vienkārša melodija, un daudzas frāzes tiek atkārtotas. Šķiet, tās iekaroja popularitāti līdz ar Šrī Čaitanjas un Bhakti kustības atnākšanu. 2. EN Keertan is a style of devotional singing in which the main refrain is sung by the congregation in unison, with accompanying instruments like manjeera, ektara, harmonium, and kartaal. It was in the sixteenth century that keertan singing became popular with the saint Chaitanya Mahaprabhu (1485-1533) in Bengal. The leader of a keertan session is called a keertankar. MEN, 93 2. LV Kīrtana ir garīgās dziedāšanas stils, kurā mandžīras, ekataras, harmonikas un kartālas pavadījumā piedziedājumus dzied vienbalsīgi unisonā. Kīrtana kļuva populāra svētā Čaitanjas Mahāprabhu (1485-1533) laikā Bengālē sešpadsmitajā gadsimtā. Kīrtanas dziedāšanas sesijas vadītāju sauc par kīrtankāru. |
SK: क्लेदककफ – kledakakapha – kledakakapha EN: kledakakapha LV: klēdakakapha 1. EN plegm in the stomach, wetting, moistening, excess of saliva MW, 323 1. LV kuņģa gļotas, mitrināšana, siekalošanās ājurvēda 1. EN one of the subtypes of kapha situated in the āmāśaya (**), causes moistening and losening of the food particles to help in the process of digestion SAT, SAT-B.416 1. LV viens no kaphas paveidiem, kas mīt āmāšajā , izraisa barības samitrināšanos un sašķidrināšanos, palīdzot gremošanai |
SK: क्लेश – kleśa – kleza EN: klesha LV: klēša m. sub. 1. EN Pain, affliction, distress, pain from disease, anguish MWGOY, 91 1. LV Sāpes, bēdas, posts, slimības sāpes, mokas joga 1. EN Five afflictions or causes of suffering described in Patanjali's Yoga Sutras, viz. ignorance (avidya), ego or sense of doership (asmita), attraction (raga), aversion (dwesha) and fear of death (abhinivesha) GOY, 91HYP, 691 1. LV Pieci ciešanu veidi, kas aprakstīti Patandžali Jogas sūtrās: neziņa (avidja), ego jeb darītāja apziņa (asmita), pieķeršanās (raga), nepatika (dvēša) un nāves bailes (abhinivēša) 2. EN In yoga the five kleshas are the sources of all suffering or troubles, with ignorance (avidya) being considered the chief klesha GOY, 91 2. LV Jogā piecas klēšas ir ciešanu un nemiera avots. Par galveno klēšu tiek uzskatīta neziņa (avidja) |
SK: कोमल – komala – komala EN: komala, komal LV: komala 1. EN tender, soft, charming MW, 313 1. LV maigs, apburošs mūzika 1. EN Komal means ‘soft’. When a note is used which is half way lower in scale than the Shuddha or pure note, then it is known as Komal or flat note. ALP, 112 1. LV Komala nozīmē 'maigs'. Ja tonis skaņurindā, salīdzinot ar šuddha jeb tīro toni, ir uz pusi zemāks ceļā uz nākamo tīro toni, to sauc par komala jeb 'bemola' toni. 2. EN Komal implies the flatter pitch. Literally, it means soft. MEN, 96 2. LV Komala ir zemāks skaņas augstums. Burtiski tas nozīmē 'maigs'. |
SK: कोष – kośa – koza EN: kosha LV: koša m. sub. 1. EN A cask, vessel for holding liquids, (metaphorically) cloud MW 1. LV Muca, trauks šķidrumiem, (metaforisks) mākonis 2. EN Sheath or body HYP, 691SWY, 220 2. LV Ietērps vai ķermenis 3. EN Pail, box, vessel in general GOY, 91 3. LV Spainis, kaste, trauks 4. EN Cash GOY, 91 4. LV Nauda 5. EN Treasure GOY, 91 5. LV Dārgumi 1. EN Realm of experience and existence HYP, 691GOY, 91SWY, 220 1. LV Pieredzes un esības valstība 2. EN Covering of the self which limits manifestation of the ultimate reality GOY, 91 2. LV Dvēseles pārklājums, kas ierobežo sākotnējās realitātes izpausmi |
SK: कृच्छ्रसाध्य – kṛcchrasādhya – kRcchrasAdhya EN: kricchrasadhya LV: kriččhrasādhja, kričhrasādhja 1. EN causing trouble or pain, difficulty MW, 1. LV nepatikšanas vai sāpes izraisošs, grūtības ājurvēda 1. EN diseases that are curable with difficulty owing to various factors such as multiplicity of etiological factors, depleted strength of individual, disease involving multiple tissue SAT, SAT C - 50 1. LV ar grūtībām ārstējamas slimības, jo ir vairāki slimības cēloņi, novājināts pacients un slimība skar vairākas audu grupas 2. EN difficult to cure CRK, 2. LV grūti izārstēt 3. EN cured with difficulty SRT, 247 3. LV ārstējams ar grūtībām |
SK: कृन्तन – kṛntana – kRntana EN: krintan LV: krintana 1. EN cutting, cutting off, dividing MW, 304 1. LV nogriezt, sadalīt mūzika 1. EN This terms relates principally to plucked string instruments. The left hand forefinger is placed on a note and the middle or ring finger on the next higher note. On plucking the higher note is sounded, immediately after which the middle or ring finger is moved transversely across the string which is virtually a secondary plucking of the string. The result is the production of two notes in quick succession, in a split second. In Krintan the higher note always comes first. Krintan is emulated by some accomplished vocalists. ALP, 132 1. LV Šis termins galvenokārt attiecas uz strinkšķināmiem stīgu instrumentiem. Kreisās rokas rādītājpirkstu novieto uz nots, bet vidējo vai zeltnesi - uz nākamās augstākās nots. Pēc augstākās nots atskaņošanas vidējo vai zeltnesi noņem no stīgas, uzstrinkšķinot to ar šo pirkstu. Rezultātā divas notis skan ātri viena pēc otras, vienā mirklī. Krintanā augstākā nots vienmēr ir pirmā. Krintanu atdarina daži pieredzējuši vokālisti. |
SK: कृतान्नवर्ग – kṛtānnavarga – kRtAnnavarga EN: kritannavarga LV: kritānnavarga 1. EN prepared or cooked foods MW, 303 1. LV gatavots, vārīts ēdiens ājurvēda 1. EN group of processed food items such as thin gruel of rice, boiled rice etc SAT, SAT.H.34 1. LV vārītu ēdienu paveids kā rīsu biezputra, vārīti rīsi utt. 2. EN group of food preparations like sum of parched paddy added with pepper and ginger, liquid gruel etc SRT, su.su46.p.525 2. LV ēdienu paveids, ko gatavo no kaltētiem rīsiem, pipariem, ingvera, šķidras putras utt. 3. EN cooked cereals like rice water, gruel, thick gruel and cooked rice AST, ah.su.6/25-26.p.147 3. LV gatavotie graudaugu ēdieni kā rīsu zupa, rīsu putra, rīsu biezputra, apcepti rīsi |
SK: कृति – kṛti – kRti EN: kriti LV: kriti 1. EN the act of doing, making, performing, composing; creation, work MW, 303 1. LV darbības, darīšanas akts, radīšana, komponēšana; jaunrade, darbs mūzika 1. EN Kriti is one of the most highly evolved forms of musical composition in the Carnatic school. Every composer in the Carnatic school has attempted to compose kritis and contributed richly to this form of music. Literally, ‘kri’ means fulfilment, meaning ‘him that does’. Kritis form the bulk of musical compositions in Carnatic music today. Unlike the KHAYAL in'Hindustani music, the kriti is a fully composed piece of music, complete in its architecture and motion. Its value lies in its musical content while its sahitya is relatively unimportant. The kriti has three movements the PALLAVI, the ANUPALLAVI and the CHARANAM. There could be more than one charanam. MEN, 98 1. LV Kriti ir viena no visvairāk attīstītajām mūzikas kompozīcijas formām Dienvidindijā. Katrs Dienvidindijas klasiskās mūzikas komponists ir mēģinājis komponēt kriti un dot ieguldījumu šīs mūzikas formas veidošanā. Burtiski kri ir izpildīšana, kas nozīmē 'tas, kas dara'. Kriti mūsdienās veido lielāko muzikālo skaņdarbu daļu Dienvidindijas mūzikā. Atšķirībā no haijāla Ziemeļindijas klasiskajā mūzikā, kriti ir pilnībā komponēts mūzikas sacerējums, pilnīgs savā arhitektūrā un uzbūvē. Tā vērtība meklējama mūzikas saturā, savukārt dzejas teksti ir salīdzinoši nenozīmīgi. Kriti ir trīs daļas: pālavi, anupālavi un čarana_; pēdējie var būt vairāki. |
SK: कृत्रिम – kṛtrima – kRtrima EN: kritrima LV: kritrima 1. EN made artificially, not natural MW, 303 1. LV mākslīgi radīts, nedabisks ājurvēda 1. EN synthetic substances SAT, SAT-A.269 1. LV sintētiskas vielas 2. EN artificial AST, A.H.Su.9/13 2. LV mākslīgs |
SK: क्रम – krama – krama EN: krama LV: krama 1. EN uninterrupted or regular progress, order, succession MW, 319 1. LV nepārtraukta vai regulāra attīstība, kārtība, pēctecība mūzika 1. EN Krama means ‘regular’ or ‘straight’. When the Arohana or Avarohana of a Raga is straight, that is, the notes occur in a regular succession, it is called Krama Arohana or Krama Avarohana. All the Janaka Ragas are Krama Sampooma Ragas. ALP, 200 1. LV Krama nozīmē 'regulārs' vai 'taisns'. Tad, kad rāgas augšupejošā vai lejupejošā toņu secība ir taisna, kas nozīmē, ka toņi parādās regulārā secībā, to sauc krama ārohana vai krama avārohana. Visas džanaka rāgas ir krama sampūrna rāgas. |
SK: क्रिया – kriyā – kriyA EN: kriya LV: krija f. sub. 1. EN Doing, performing, performance, occupation with (in comp.), business, act, action, undertaking, activity, work, labour MWHYP, 692 1. LV Darīšana, veikšana, izpildījums, nodarbošanās, rīcība, darbība, uzsākšana, aktivitāte, darbs, pūles 2. EN Creative action or motion GOY, 92 2. LV Radoša darbība vai kustība joga 1. EN Dynamic yogic practice HYP, 692 1. LV Dinamiska jogas prakse 2. EN In tantric literature kriya is used in the sense of activity that is eternally associated with knowledge and leads to perfection, in which knowledge and action are found to be identical GOY, 92 2. LV Tantriskajā literatūrā vārds 'krija' tiek lietots kā rīcība, kas mūžīgi saistīta ar zināšanām un ved uz pilnību, kur zināšanas un darbs ir identiski 3. EN The six physical cleansing techniques (shatkarma) of hatha yoga: basti, dhauti, kapalabhati, nauli, neti and trataka GOY, 92 3. LV Sešas fiziskas attīrīšanas metodes (šatkarma) hathas jogā: basti, dhauti, kapalbhati, nauli, neti un trataka Tāpat kā vārda KARMA arī vārda KRIJA sakne ir √kṛ (kri) कृ . KRIJA apzīmē darbību (atsauce 1.. KRIJA ir vingrinājumu veids HATHA JOGĀ, attīrīšanās vingrinājums, attīrīšanās process (atsauce 1., 3.,4.) KRIJA JOGA – Darbības joga, attīrīšanās (atsauce 2.) Panti no Jogas Sūtrām: 2.1., 2.18., 2.36. (SS) |
SK: क्षमा – kṣamā – kSamA EN: kshama LV: kšama m. f. sub. 1. EN Patient MW 1. LV Pacietība 2. EN Patience, indulgence, forbearance GOY, 93 2. LV Pacietība, iecietīga izturēšanās, iecietiba 3. EN Forgiveness GOY, 93HYP, 692 3. LV Piedošana 4. EN The earth GOY, 93 4. LV Zeme 5. EN Epithet of Durga GOY, 93 5. LV Durgas vārds 6. EN One of the yamas stated in Hatharatnaval HYP, 692 6. LV VIena no jamām, kas minēta Hatharatnavalā |
SK: क्षणभङ्गुरवाद – kṣaṇabhaṅguravāda – kSaNabhaGguravAda EN: kshanabhanguravada LV: kšanabhanguravāda ājurvēda 1. EN theory of continuous decaying SAT, SAT-A.108 1. LV pastāvīgas iziršanas (entropijas) teorija |
SK: क्षेत्र – kṣetra – kSetra EN: kshetra LV: kšētra n. sub. 1. EN Landed property, land, soil MW 1. LV Zemes īpašums, zeme, augsne 2. EN Field, ground GOY, 93 2. LV Lauks, zeme 3. EN Place of origin, womb GOY, 93 3. LV Rašanās vieta, dzemde 4. EN Sphere of action GOY, 93 4. LV Darbības sfēra 5. EN The body GOY, 93 5. LV Ķermenis 6. EN The mind GOY, 93 6. LV Prāts 7. EN Dimension GOY, 93 7. LV Dimensija 8. EN Field of influence GOY, 93 8. LV Ietekmes sfēra 9. EN Place GOY, 93 9. LV Vieta 10. EN Chakra trigger points located in the frontal physic passage GOY, 93HYP, 692 10. LV Čakru ieslēgšanas punkti, kas atrodas fiziskā ķermeņa priekšpusē |
SK: क्षीरवर्ग – kṣīravarga – kSIravarga EN: kshiravarga LV: kšīravarga 1. EN milk MW, 329 1. LV piens ājurvēda 1. EN group of milk obtained from different types of animals SAT, SAT.H.79 1. LV piena paveids, kas iegūts no dažādu veidu dzīvniekiem 2. EN group consisting of various type of milk and their preparations include cow milk, buffalo milk, milk of one hooded animals, goat milk, sheep milk, human milk, elephant milk CRK, ca.su.47/217-224.p.533-534 2. LV piena paveidi, piemēram, govs, kazas, kamieļa, aitas, bifeļmātes, ķēves, sievietes, ziloņmātes u.c. piens 3. EN group of milk include milk obtained from cow, she-goat, camel, ewe, buffalo, mare, woman and she elephant SRT, su.su45.p.425 3. LV piena paveidi, piemēram, govs, kazas, kamieļa, aitas, bifeļmātes, ķēves, sievietes, ziloņmātes u.c. piens 4. EN group of milks include cows milk, buffalos milk, goats milk, camels milk, breast milk, elephants milk AST, ah.su.5/25-33.p.119-121 4. LV piena paveidi, piemēram, govs, kazas, kamieļa, bifeļmātes, sievietes krūts, ziloņmātes piens |
SK: कुम्भक – kumbhaka – kumbhaka EN: kumbhaka LV: kumbhaka 1. EN a pot MW 1. LV pods 2. EN a measure (of grain) MW 2. LV mērs (graudu) 3. EN stopping the breath by shutting the mouth and closing the nostrils with the fingers of the right hand (a religious exercise) MW 3. LV elpas aizture 4. EN breath retention HYP, 692 4. EN internal or external retention of breath, a conscious process practised with shatkarma, asana, pranayama, mudra and bandha that aims at either retaining breath within the body (antarkumbhaka) or keeping it outside the body (bahir or bahya kumbhaka), and a spontaneous process accompanying samadhi states GOY, 94 5. LV iekšēja vai ārēja elpas aizture, apzināts process, ko praktizē ar šatkarmām, asanām, pranajamu, mudrām un bandhām ar mērķi vai nu aizturēt elpu ķermenī (antarkumbhaka) vai neļaut tai ieplūst ķermenī (bahir vai bahja kumbhaka), un samādhī stāvokļus pavadošs spontāns process 5. EN see Kevala Kumbhaka GOY, 94 6. LV skat. Kevala Kumbhaka 6. EN Kumbha - a pot, in yoga it means closing the nostrils and mouth, to suspend the breath GOY, 94 7. LV Kumbha - pods, jogā tas nozīmē aiztaisīt nāsis un muti, lai apturētu elpu |
SK: कुण्डलिनी – kuṇḍalinī – kuNDalinI EN: kundalini LV: kundalinī 1. EN a Shakti or form of Durga MW 1. LV Šakti vai Durgas forma 2. EN a particular dish (curds boiled with ghee and rice) MW 2. LV indiešu ēdiens (biezpiens vārīts ar ghī un rīsiem) 3. EN the plant Coccus cordifolius MW 3. LV augs (Coccus cordifolius) 4. EN man's spiritual energy, capacity and consciousness HYP, 692 4. LV cilvēka garīgā enerģija, spēja un apziņa 5. EN Kundalini shakti – 1. also known as 'serpent power'. 2. man's potential energy lying dormant in mooladhara chakra, which passes through sushumna nadi when awakened HYP, 692 5. LV Kundalinī šakti – 1. arī pazīstama kā "čūskas spēks". 2. cilvēka potenciālā enerģija, kas glabājas neaktīva mūlādhāra čakrā (saknes centrā) un kas virzās pa Sušumnas (muguras centrālo) kanālu, kad ir pamodināta 6. EN Kundalini yoga – philosophy expounding the awakening of potential energy and inherent consciousness within the human body and mind HYP, 692 6. LV Kundalinī joga – filozofija, kas izskaidro potenciālās enerģijas un raksturīgās apziņas pamošanos cilvēka ķermenī un prātā 7. EN Kundalini Shakti – Devi described as the potential energy of a human being dormant in mooladhara chakra, which, when awakened, works to awaken the chakras, resulting in progressive enlightenment GOY, 94 - 95 7. LV Kundalinī Šakti – Devī, ko apraksta kā cilvēcisko būtņu potenciālo enerģiju, kas snauž mūlādhāra čakrā un kas atmodināta modina čakras un tādējādi pakāpeniski virza uz apgaismību 8. EN Kundalini Yoga – path of yoga which awakens the dormant spiritual force GOY, 94 - 95 8. LV Kundalinī joga – jogas ceļš, kas atmodina snaudošo garīgo spēku adj.1. EN circular , annulate MW 1. LV cirkulārs, gredzenveida 2. EN literally 'coiled', circular, spiral, winding, coiling (like a serpent) GOY, 94 - 95 2. burtiski 'satīts', apļveida, spirālisks, tinuma veida, savijies gredzenā (kā čūska) sub. m.1. EN a snake MW 1. LV čūska 2. EN the spotted or painted deer MW 2. LV plankumainais briedis 3. EN a peacock MW 3. LV pāvs 4. EN epithet of Varuna, regent of the ocean GOY, 94 - 95 4. LV okeānu valdnieka Varunas epitets |
SK: कूपीपक्वरसायन – kūpīpakvarasāyana – kUpIpakvarasAyana EN: kupipakvarasayana LV: kūpīpakvarasājana ājurvēda 1. EN processing by heating medicines in glass flask/bottle SAT, SAT-G.7 1. LV zāļu gatavošana, karsējot stikla traukā/pudelē |
SK: • – kūṭiprveśikarasāyana – kUwiprvezikarasAyana EN: kutipriveshikarasayana LV: kūtiprvēšikarasājana 1. EN entering into a cottage MW, 288/692 1. LV ieiešana namiņā ājurvēda 1. EN rasayana therapy where the patient is kept indoor with specified regimen SAT, SAT-I.583 1. LV rasājanas terapija, kuras laikā pacientam jāatrodas iekštelpās un jāievēro īpašs režīms 2. EN rejuvenation therapy can be administered by keeping the individual inside a cottage CRK, ch.chi.1/16 pv sharma pg 5 2. LV atjaunojoša terapija, kuras laikā pacientam ir jāatrodas iekštelpās, namiņā |
SK: क्वाथबस्ति – kvāthabasti – kvAthabasti EN: kvathabasti LV: kvāthabasti ājurvēda 1. EN desirable for the diseases caused by oil or fat enema CRK, cha. siddhi 1/47,p- 592 1. LV klizma tiem, kas saslimuši no pārmērīgas eļļas vai tauku ēšanas 2. EN non unctious enema eliminates doshas or promotes growth of body and weight reducing SRT, su.chikits 25/27 p- 603 2. LV klizma ar šķidrumu, kas nesatur taukvielas, izvada liekās došas , uzlabo ķermeņa veselīgu augšanu un samazina svaru 3. EN also called niruha vasti, decoction enema AST, ah sutra 19/1,p-35 3. LV dēvēta arī par niruha vasti jeb klizma ar augu novārījumu |